Методична скарбничка

       Відкритий урок із зарубіжної літератури
                                 (6 клас)


Тема: «Чарлі й шоколадна фабрика». Цікаві пригоди Чарлі та його друзів по казковій шоколадній фабриці містера Вонки . Образи героїв». (Слайд№1 заставка)
·        Мета уроку: 
вдосконалювати вміння учнів сприймати великий за обсягом твір цілісно,  давати характеристики  дійовим особам (аналізувати вчинки героїв та їхнє ставлення до інших, висловлювати своє ставлення до персонажів твору);
розвивати навички усного зв’язного мовлення, вдосконалювати навички переказу літературного тексту, аналізу художнього твору і літературного образу, логічне мислення і творчу уяву дітей;
виховувати моральні якості: доброту, чесність, справедливість, любов та повагу до оточуючих; стимулювати дитячу допитливість та любов до читання, бажання долучитися до світової літературної скарбниці.
·        Обладнання: текст повісті, відео – уривки з художнього фільму «Чарлі і шоколадна фабрика»,  портрет письменника, відеопрезентація .
·        Тип уроку:узагальнення вивченого матеріалу.
                                                  Хід уроку
І.Організаційний момент.
1.Психогімнастика
Слово вчителя.
Діти, а чому ви такі напружені ,схвильовані ?Мабудь ви хвилюєтеся через наших гостей.Давайте зараз ми трішечки розслабилося знімимо напругу і я вам зараз в цьому допоможу.Поверніться один до одного,візьміться за ручки ,лагідно подивіться один одному у вічі  та щіро ,ніжно посміхніться своєму сусідові по парті .
Я бачу у вас настрій покращився тоді ми можемо починати.

ІІ.Актуалізація опорних знань
1.Слово учителя(Слайд №2)
- У світі     багато письменників, які писали й пишуть казки . Роальд Дал заявив про себе як видатний дитячий письменник , продаж його книги «Чарлі і шоколадна фабрика» досягнув 125000 екземплярів  за 5 років із дня першої публікації . Відтоді вона неодноразово друкується багатьма мовами .З часом популярність не зменшується і в цьому  велика заслуга її автора .Погодьтеся ,що справді цікавий і захоплюючий твір під силу написати лише людині  з багатим життєвим досвідом.Тому я вам і пропоную пригадати деякі факти з життя і творчості Роальда Дала та його повісті «Чарлі шоколадна фабрика».

Перед кожним з вас лежить чорний олівець та  обгортка шоколадки на зворотній стороні якої знаходиться спеціальна формочка  для виготовлння шоколадки.У нас є  нагода власноруч створити її.Сьогодні ми спробуємо змішати чорний і білий шоколад ,а ось у якій послідовності  нам допоможуть питання які додаються до обгорток.  Якщо  ви згодні з  ствердженням  то кубик шоколаду залишається білим  ,якщо не згодні  - чорним.
2.Прийом «Шоколадний килимок»(Слайд №3)(Відповіді  №4)
1.Дата народження Роальда Дала 1916рік?   Так
2.Роальд Дал писав тільки про війну?  ні
3.У містечку  Лландаффі народився письменник?  так
4.Роальд Дал писав тільки про війну?  ні
5. Одружився  Роальд Дал з австрійською письменницею Ніні Керман ? ні
6. Щасливчиків які отримали золоті квитки було п΄ятеро? Так
 7.Над книжкою «Чарлі шоколадна фабрика»письменник працював у веселий період  свого життя? Ні
8. Чарлі був найщасливішою дитиною у світі ?  так
9.Містер Віллі Вонка був директором  шоколадної фабрики? так
10.Верука любила гратися у камп΄ютерні ігри? ні
11.Віолетта була чемпіоном з жуванням гумки?  ?  так
12. Містер Віллі Вонка хотів поати фабрику Умпа -Лумпам ? Ні

ІІ.Оголошення теми та мети уроку.
1.Слово вчителя:Давайте з вами трішечки помріємо,якщо вам випаде нагода потрапити на шоколадну фабрику,щоб хотіли побачити ,що скоштувати,про що дізнатися?
А давайте я розкажу вам свою мрію.Мені б хотілося дізнатися історію створення цієї фабрики, ну и звичайно скуштувати трішечки шоколаду.
А про що мрієте ви?
(Відповіді дітей)

Недаремно ми з вами говорили про екскурсію шоколадною фабрикою,можливо хтось з вас вже здогадався якою буде тема нашого уроку?
(Відповіді дітей)

 Одже тема  нашого уроку. .(Слайд №5)
Сьогодні ми на уроці будемо : (Слайд№6)
- Перевіримо як ви зрозуміли звіст твору ;
- Працювати в групах;
- Виконувати творче завдання;
-Будемо давати характеристику героям,  аналізувати їх вчинки , висловлювати своє ставлення до них;
- Виховувати моральні якості.


ІІІ. Засвоєння нових знань, формування умінь і навичок аналізу художнього твору.
1.Слово вчителя
–Зараз ми пригадаємо чим запам’яталися герої книги, чого вони нас навчили, над чим змусили замислитися, а над чим посміятися, чим замилуватися, про що помріяти. На минулому уроці усі  виявили бажання зазирнути на одну з найдивовижніших фабрик світу – ШОКОЛАДНУ ФАБРИКУ МІСТЕРА ВІЛЛІ ВОНКИ.
Давайте пригадаємо який маршрут для наших  головних героїв приготував Містер Віллі Вонка і встановимо його послідовність.
2.Прийом «Сюжетний ланцюжок»(слайд№9)
Шоколадний цех – Умпа-Лумпи – По шоколадній річці – Цех винаходів –вічні барбариски – Велика жуйкова машина –Коридор – Квадратні цукерки –Горіховий цех – Великий скляний ліфт – Телевізійно-шоколадний цех – Шоколадна фабрика.
Слово вчителя
Погодьтесь цей маршрут виявився для кожної  дитини не безпечним і навіть повчальним.Тому недарма мені хочеться зупинитися саме в тих цехах фабрики де на обранців Віллі Вонки чекало справжнє випробування.Саме яке випробування чекало на них кожна група спробує нам пояснити.


Під час перегляду відео я пропоную пригадати, скільки дітей отримали ЗОЛОТИЙ КВИТОК від Віллі Вонки , познайомитися з ним самим  та подумати  -----Як та чому були покарані діти? ,що було найголовнішим у житті Чарлі?, чому Віллі Вонка організував екскурсію та як змінилося його життя після цього? ( перегляд відеороліка слайд №7)

. (Перегляд відеороліка Слайд№8)

2. Робота в групах над проблемним питанням.(слайд №10)
Як був покараний……? І чому?Чи важаєте ви що це справедливо?
Август Глуп

Давайте узагальнемо
1.Через що постраждав Август?(Через жадібність та ненажерливість)
Давайте узагальнемо





2. Як була покарана Віолетта Борігард ?


Давайте узагальнемо
1.Через що постраждала Віолета?(через пристрасть до жуйок і неслухняність)


3. Як була покарана Верука Солт ?


Давайте узагальнемо
1.Через що постраждала Верука?(через примхи ,розбещеність )


1.     Як був покараний Майк Тіві ?

Давайте узагальнемо

1.Через що постраждав Майк?(надмірне захоплення телевізором та комп΄ютерними іграми)


5.Чарлі Бакет .Що було у житті Чарлі Бакета найголовнішим:мрія відвідати шоколадну фабрику і бажання працювати на ній чи власна родина?

Давайте узагальнемо

1.А чи був покарений Чарлі?А чому ні?

6.Віллі Вонка      Чому Віллі Вонка організував екскурсією своєю фабрикою?Які зміни в житті Віллі Вонки сталися після відвідування дітьми його фабрики?

Давайте узагальнемо
1.Побувавши у родині Чарлі ,над чим замислився Вілі Вонка?(Про свого батька  що усе життя його цому не вистачало)

3.Фізкультхвилинка


4.Слово вчителя:

Ми дуже багато поговорили про кожного героя казки ,а зараз я пропоную узагальнити і дати характеристику образів за допомогою методу  сенкан

ІV.Закріплення набутих знань і умінь учнів

3.Метод  « Сенкан»(запис у зошит)(Слай№11)
Сенкан
1р.Вілі
2р.загадковий ,винахідливий
3р.дивує ,працює,фантазує
4р.Власник дивовижної шоколадної фабрики
5р.Справедливість
1. Слово вчителя. У своїх творах для дітей Роальд Дал засуджує поганих батьків, які не піклуються про дітей або дозволяють їм занадто багато. Автор показує, що хорошим дітям ніколи не буде самотньо, адже для них завжди знайдеться друг і порадник. Водночас він не ідеалізує своїх персонажів, а зображує їх такими, якими вони є. Хочется вірити ,що з часом вони зрозуміють  помилку щодо своєї поведінки .Спробуємо трішечки наблизити цю мить і дамо декілька порад  нашим героям .
2.Творча робота ( письмово)(Слайд №12)
Написати пораду одному з героїв. (Кожен вибирає свого героя)
Вілі Вонкі
1.Навчитися довіряти людям
2.Змінити погляди на родині стосунки
3 Навчитися радіти життю

Y. Підсумок уроку.
1. Виставлення оцінок
 Слово вчителя
Мені дуже сподалися усі ваши поради  ви дуже гарно працювали на уроці особливо хочу виділити ……
VІ.Домашнє завдання (слайд№15)
Різнорівневе домашнє завдання
1. Скласти питання для інтервю з одним із персонажів твору.
2. Для групи художників: створити ілюстрацію до твору
          3. Для групи літературознавців:Підібрати приказки, прислів’я, які б допомогли  охарактеризувати  героя

VІІ.Рефлексія
1.Слово вчителя.
Сьогодні на уроці ми з вами багато говорили про героїв твору:давали характеристику кожному , вчилися визначати негативні та позитивні риси ,давали поради .Можливо у чомусь ми навіть впізнали самих себе  ,своїх друзів знайомих, однокласників .
Я хочу з΄ясувати ,яким для кожного з вас був  сьогоднішній урок
     2.   «Прийми рішення»(Слайд№13)
  Цей урок 1.Цікавий… 2. Повчальний… 3.Складний.(слайд14)


Слово вчителя : На цьому наше заняття закінчилося, сподіваюся ,що дивовижна екскурсія виявилася повчальною не лише для наших героїв, але й для кожного з вас. Дякую за активну участь.



          Орфографічні вправи з української мови


Подвоєння букв
Вправа №1
Запишіть слова у дві колонки: у першу з подвоєнням букв, у другу - без подвоєння.
Мит..ю, огнен..ий, скажен..ий, височен..ий, антен..ий, тьмян..ий, вроджен..ий, ден..ий, орлин..ий, узбіч..я, Хмельнич..ина, неждан..ий, адресован..ий, однозмін..ий, вікон..ий, роз'єднан..ий, олов'ян..ий, нескінчен..ий, електрон..ий, дерев'ян..ий, умотивован..ість, без..ахисний, аграрно-сировин..ий, гіл..я, антропоген..ий, туман..ий.
Ключ. Підкресліть у кожному слові першу букву - прочитаєте вислів В. Сухомлинського.

Вправа №2
Випишіть слова у дві колонки: у першу - відбувається подвоєння, у другу - не відбувається.
З вірніст..ю, повін..ю, осін..ю, величніст..ю, якіст..ю, від..аллю, мит..ю, радіст..ю, з безліч..ю, доповід..ю, вартіст..ю, з точніт..ю, сіл..ю, заздріст..ю, у сміливост..і, плот..ю, за галуз..ю, смерт..ю, з розкіш..ю, віс..ю, велич..ю, шерст..ю, з розповід..ю, північ..ю, блакит..ю, зі зліст..ю, ненавист..ю, чверт..ю.
Ключ. Підкресліть у кожному слові третю букву - прочитаєте народну мудрість.

Ненаголошені голосні е, и
 Вправа №3
Запишіть слова у дві колонки: 1) з ненаголошеним е; 2) з ненаголошеним и.
 Ет...кетка, д...сятий, еф...ктивний, нож...ці, кат...горія, ап...льсин, т...жневий, доб...реться.
 Ключ. Підкресліть першу букву у кожному слові - прочитаєте назву одного з віршів І. Франка.

 Вправа № 4
Запишіть слова у дві колонки: у першу - з ненаголошеним е, у другу - з ненаголошеним и.
 Ож..ледиця, др..жати, ож..вати, л..генький, ел..гантний, в..шневий, ж..рненький, кл..котіти, ст..пи, евр..ка, н..зенько, адр..сат, кр..ниця, ож..вати, нап..кти, дал..чінь, р..ве.
 Ключ. Підкресліть у кожному слові першу букву - прочитаєте ім'я та прізвище автора повісті ″Зачарована Десна″.

 Вправа №5
Запишіть слова у дві колонки: у першу - з ненаголошеним е, у другу - з ненаголошеним и.
 З..рно, вер..с, л..ман, м..далі, ваз..лін, ш..рокі, вер..сень, п..ніцилін, кр..латої, м..сколиз, чер..да, трен..р, пш..ниця, велос..пед, бр..ніти, н..потріб, вес..ло, ц..ферблат, гл..бочінь, з..рном, б..режу, п..ньок, м..тро.
 Ключ. У кожному слові підкресліть останню букву - прочитаєте народну мудрість.

 Вправа №6
У ліву колонку випишіть слова з вставленою буквою е, у праву - з вставленою буквою и.
 Мат..матика, м..лкий, ос..литися, ж..брак, оп..тати, ж..раф, нав..сати, акт..вний, нам..рзати, ан..кдот, н..ктар, тр..вожний, р..зикувати, ет..кет, бр..ніти, арт..стичність, ен..ргетичний.
 Ключ. У кожному слові підкресліть першу букву. З цих букв прочитаєте закінчення вислову В. О. Сухомлинського ″Треба тонко відчувати три речі:...″

 Вправа № 7
Розташуйте слова у два стовпчики: в перший слова з ненаголошеним и, у другий - з ненаголошеним е.
 В..ликий, муніц..пальний, ож..ледь, вер..ск, акт..віст, розд..рати, кр..ниця, чер..во, очищ..ння, опр..томніти, кош..ня.
 Ключ. Прочитайте перші букви у словах, спочатку в першому стовпчику, а потім у другому - дізнаєтеся псевдонім відомої української поетеси Марії Олександрівни Вілінської.
 Апостроф
 Вправа №8
Випишіть слова у дві колонки: у ліву - з апострофом, у праву - без нього.
 В..єтнам, хутор..янин, об..єм, б..юст, б..є, лл..ється, Ілл..я, об..єкт, р..яно,  об..єднання, напам..ять, астрахан..ський, ув..язнений.
 Ключ. Підкресліть у кожному слові першу літеру - отримаєте назву твору Б. Олійника.

 Вправа №9
Випишіть слова у дві колонки: у ліву - з апострофом, і праву - без нього.
 Дит..ясла. духм..яні снопи, ін..єкція, в..яжеться, Р..єпін, св..ятопис, п..ятсот, кров..ю, міл..йони, В..єтнам, бур..як.
 Ключ. Підкресліть у кожному слові або словосполученні передостанню букву - прочитаєте назву одного з творів Лесі Українки.

 Вправа №10
Запишіть слова у дві колонки: 1) у яких вживається апостроф; 2) у яких не вживається апостроф.
 Опам..ятатися, бур..як, дев..ять, р..явкати, нев..язкий, електрозвар..ювання, ад..ютант, атель..є, голуб..ятко, духм..яний, об..їзд, вар..яг, Лук..янівка, інформб..юро, об..єкт, кань..йон, верб..я, р..явкнути, арф..яр, авант..юра, дов..янути, щупл..явий, оп..яніти, евол..юція.
 Ключ. Підкресливши перші букви, прочитаєте прислів'я.

 Вправа № 11
Розташуйте слова у два стовпчики: в перший з апострофом, у другий без нього.
 Інтерн..ю, ф..юзеляж, різьб..яр, верб..я, ад..юльтер, ад..ютант, н..юанс, к..ювет, нав..язливий, Омел..ян.
 Ключ. Прочитавши перші букви у словах, спочатку в першому стовпчику, а потім у другому отримаєте ім'я та прізвище ″каменяра″ України, автора збірки ″З вершин і низин″, п'єси ″Украдене щастя″.

 М'який знак
 Вправа №12
Випишіть слова у дві колонки: у ліву - з м'яким знаком, у праву - без нього.
 Чіл..не, област.., р..ясно, різ..бяр, ад..ютант, нян..ка, духм..яний, асфал..т, арф..яр.
 Ключ. Підкресливши першу літеру у словах, отримаєте назву твору М. Куліша.

 Вправа №13
Випишіть слова у дві колонки: у ліву - з м'яким знаком, у праву - без нього.
 Різ..ба, парас..чин, дикан..ський, стан..мо, заховайс.., у куз..ні, прал..ня, гарнен..кий, тіт..ці, рибон..ки, брен..кати.
 Ключ. Підкресліть у кожному слові третю букву - прочитаєте назву одного з творів І. Франка.

 Вправа №14
Запишіть дані слова у дві колонки: 1) у яких вживається м'який знак; 2) у яких не вживається м'який знак.
 Улюбленец.., козац..кий, різ..бяр, адмірал..с..кий, їд..те, Н..ютон, аквалан..гіст.
 Ключ. Підкресливши перші букви, прочитаєте назву країни.

 Вправа №15
Виписати слова у два стовпчики: 1) з м'яким знаком; 2) без нього.
 Ковал..чук, щонаймен..ший, учител..ство, камін..чик, різ..бяр, сон..ця, медал..йон, чотир..ма, лял..ці, с..міх, бат..ківський.
 Ключ. Підкресліть в першому стовпчику останню букву - прочитаєте ім'я героя твору Уласа Самчука ″Марія″.

 Вправа № 16
Розташуйте слова у два стовпчики: в перший слова з м'яким знаком, а в другий - без нього.
 Промін..чик, міл..йон, ос..овий, пун..акція, ател..є, дос..є, ус..мішка, Юрянс..к, кін..чик, різ..бяр, нян..чити, св..ято.
 Ключ. Прочитайте другі букви у словах, спочатку в першому стовпчику, а потім у другому - дізнаєтеся назву літературно-публіцистичної пам'ятки кінця ХVІІ - початку ХІХ століття, в якій розповідається про події, що відбувалися в Україні від давнини до 1769 року.

 Спрощення
 Вправа № 17
Випишіть слова у дві колонки: у першу - відбувається спрощення, у другу - не відбувається.
 Пристрас/ний, контрас/ний, хвас/нути, кількіс/ний, у доблес/ному, зап'яс/ний, знавіс/нілий. радіс/ний, у мас/ному.
 Ключ. Підкресліть у кожному слові другу букву - прочитаєте словосполучення.

 Правопис складних слів
 Вправа №18
Запишіть у дві колонки слова: 1) які пишуться через дефіс; 2) які пишуться разом.
 Унтер\офіцер, вакуум\апарат, соціал\демократ, само\хід, ячміно\житній, вербо\ліз, кисло\солодкий, овоче\сховище, єдино\початок, олійноково\слобідський, м'ясо\молочний, право\бережний, обл\виконком, учитель\фізик, південно\східний, олійно\екстракційний, дизель\мотор, віце\призедент, воле\любний, індо\китайський, радіо\фізичний, яйце\подібний, історико\культурний, розтяг\стиск, їдальня\зимівниця.
 Ключ. Підкресліть першу букву - прочитаєте народну мудрість.

 Вправа №19
Записати прислівники у три стовпчики: 1) які пишуться окремо; 2) які пишуться через дефіс; 3) які пишуть разом.
 Над\мір, на\певне, в\подовж, на\біс, на\вскоси, в\голос, що\дня, казна\де, на\захват, на\вкулачки, у\чотирьох, у\стократ, насам\перед, над\мір, з\гарячу, у\низ, у\ночі, стрім\голов.
 Ключ. Підкресліть у кожному слові останню букву - прочитаєте першу частину прислів'я ″... які люблять твоїх ворогів".

 Правопис складних іменників
 Вправа №20
Запишіть іменники у дві колонки: 1) які пишуться разом; 2) які пишуться через дефіс.
 Індо/китай, руко/пис, блок/система, життє/пис, екс/чемпіон, зюйд/вест, авто/страда, верто/літ, дизель/поїзд, ін/новація, інженер/механік, єдино/початок, їжачок/лісовичок.
 Ключ. Підкресліть першу букву - прочитаєте другу частину вислову Шерлока Холмса: ″Найдосконаліший мозок...″

                                                  Позначення м’якості приголосних    
     Вправа №21.                     
Поставте, де треба Ь:
І. Вітал...ня, Хар...ків, дівчинон...ка, мен...ший, жен...шен..., чигирин... с...кий, різ...бяр, лан...цюжок, плац..., киц...ці, рант...є, Натал...ці.

ІІ. Спаніел..., нен...чин, пал...ці, лондон...с...кий, сопіл...ці, т...мяний, шприц..., стілец..., дон...чин, пон...чик, Ман...чжурія, брин...чати.

                                                   Уживання апострофа   
   Вправа№22.                                    
Уставте, де треба апостроф:
І. Кур...ойз, ф...юзеляж, пів...Ямалу, пів...ящика, ад...ютант, комп...ютер, павіл...ойн, В...язьма, моркв...яний, екстер...єр, Х...юстон, миш...як.

 ІІ. Роз...юшити, дит...ясла, пів...Юкатану, пів...юрти, фельд...єгерський, Луб...янка, Лук...якчук, Фе...йербах, сер...йозний, Р...юмін, мавп...ячий, духм…яний.

 

                                               Подвоєння приголосних  
Вправа №23
*  Уставте, де потрібно пропущені букви.                                 
І. Ві...діл, ро...зброїти, священ...ик, письмен...ик, розрі...ся, па...ся, війсь...комат, свячен...ий, спасен...ий, Калькут...а, Апо...лон, Суса...на, Іп...олит, ша...сі, шос...е, дон...а, пен...і, тон...а.

 ІІ. Башта...ний, самові...даний, нескінче...ний, хреще...ний, довгожда...ний, Віс...аріон, Ізабе...ла, барок...о, му...ла, фортис...имо, еф...ект, ван...а, незрівнян...ий, Гол...андія, Поліс...я, ал...о, піднос...я, тряс...я.


                                               Подовження приголосних   
     Вправа №24.
*  Уставте, де потрібно пропущені букви.                                 
 І. Зіл...я, ніч...ю, розкіш...ю, л...єте, більшіст...ю, чест...ю, зран...я, попад...я, кут...я, стат...ей, сторіч...я, волос...я.

ІІ. Знан...я, стат...ей, Іл...я, мід...ю, віс...ю, свин...я, спросон...я, попідтин...ю, от...ут, оц...ей, заздріст...ю, нал...єш.


                                                Спрощення груп приголосних    
    Вправа №25.                   
*  Уставте, де потрібно пропущені букви.                                 
І. Тиж...ня, шіс...надцять, випус...ний, балас...ний, пус...ці, піаніс...ці, хворос...няк, агенс...во, гімнас...ці, студен...ський, курсан...ський, зап’яс...ний.

ІІ. Гіган...ський, невіс...ці, кіс...лявий, якіс...ний, проїз...ний, хвас...ливий, пес...ливий, хус...ці, контрас...ний, тиж...невий, міс...цевий, бриз...нути.

                                    Зміни приголосних при їх збігу    
   Вправа №26.                               
Утворіть іменники із суфіксом – ин(а):
І. Донецьк, Галичина, Хмельницький, черкаський, ужгородський, Одеса, кріпацький, козацький, вояцький, пісок, Полтава, Львів.

ІІ. Турецький, німецький, гайдамацький, сумський, харківський, віск, луганський, Івано-Франківськ, тернопільський, рівненський, київський, Херсон.


                                                     Зміни приголосних при їх збігу  
      Вправа №27.                              
Утворіть прикметники:
І. Лейпциг, Париж, боягуз, Сиваш, птах, Збруч, Дамаск, Гамбург, волох, Золотоноша, ткач, Гаага.

 ІІ. Вінніпег, Йоганнесбург, Запоріжжжя, Балкаш, Палех, Гіндукуш, Карабах, Чехія, Цюрих, Прилуки, рука, казах.


                                                    Іменникові суфікси  
 Вправа №28.                                    
*   Утворіть зменшувальну форму іменників:
 І. Вузлик, вулиця, полиця, вогник, криниця, горщик, паляниця, вулик, мішок, місто,  доріжка, слово.

 ІІ. Книга, вершок, вікно, стежка, стрічка, Марія, Софія, стіл, край, вінок, кінь, млин.

                                            Іменникові суфікси   
   Вправа №29.                                                     
* Утворіть іменники, що означають збірні поняття або продукт праці чи матеріал.
 І. Палити, марити, морозити, варити, сяяти, картопля, цибуля, терен, говорити, воскресати, павук, мережити.

ІІ. Пекти, плести, молоти, картопля, варити, цибуля, мережити, місити, боби, корінь, камінь, удобрити.


Вправа №30.                                        
*      Утворіть іменники, що означають назви професій:
І. Пожежа, вантаж, ліс, проза, фізика, механіка, медицина, команда, таксі, танк, банк, віолончель.

ІІ. Ліцей, дресирувати, коригувати, уболівати, скрипка, виховувати, правити, вівця, тесати, газета, лікувати, зброя.


Вправа №31.                        
*  Утворіть назви живих істот середнього роду:
І.Кішка, чайка, собака, лев, тигр, лебідь, морж, гуска, вовк, кінь, ведмідь, лебідь.

ІІ. Князь, дівчина, птаха, качка, морж, собака, ведмідь, лисиця, рак, павук, свиня, заяць.


Вправа №32.                                         
*  Утворіть слова з негативним значенням:
І. Дівчина, чудо,  вовк, голос, побити, гній, звалити, бугай, очі, нога, рука, вітер.

 ІІ. Хлопець, баба, вогонь, колос, прізвище, мороз, грім, очерет, сом, оберемок, убити, ніс.



                                Позначення м’якості приголосних   
  Вправа №33.                         
Поставте, де треба Ь:
І. Вітал...ня, Хар...ків, дівчинон...ка, мен...ший, жен...шен..., чигирин... с...кий, різ...бяр, лан...цюжок, плац..., киц...ці, рант...є, Натал...ці.

ІІ. Спаніел..., нен...чин, пал...ці, лондон...с...кий, сопіл...ці, т...мяний, шприц..., стілец..., дон...чин, пон...чик, Ман...чжурія, брин...чати.

                                         Уживання апострофа     
 Вправа №34.                                    
Уставте, де треба апостроф:
І. Кур...ойз, ф...юзеляж, пів...Ямалу, пів...ящика, ад...ютант, комп...ютер, павіл...ойн, В...язьма, моркв...яний, екстер...єр, Х...юстон, миш...як.

 ІІ. Роз...юшити, дит...ясла, пів...Юкатану, пів...юрти, фельд...єгерський, Луб...янка, Лук...якчук, Фе...йербах, сер...йозний, Р...юмін, мавп...ячий, духм…яний.

 

                                          Подвоєння приголосних  
Вправа №35. 
*  Уставте, де потрібно пропущені букви.                                 
І. Ві...діл, ро...зброїти, священ...ик, письмен...ик, розрі...ся, па...ся, війсь...комат, свячен...ий, спасен...ий, Калькут...а, Апо...лон, Суса...на, Іп...олит, ша...сі, шос...е, дон...а, пен...і, тон...а.

 ІІ. Башта...ний, самові...даний, нескінче...ний, хреще...ний, довгожда...ний, Віс...аріон, Ізабе...ла, барок...о, му...ла, фортис...имо, еф...ект, ван...а, незрівнян...ий, Гол...андія, Поліс...я, ал...о, піднос...я, тряс...я.


                                      Подовження приголосних     
Вправа №36.   
*  Уставте, де потрібно пропущені букви.                                 
 І. Зіл...я, ніч...ю, розкіш...ю, л...єте, більшіст...ю, чест...ю, зран...я, попад...я, кут...я, стат...ей, сторіч...я, волос...я.

ІІ. Знан...я, стат...ей, Іл...я, мід...ю, віс...ю, свин...я, спросон...я, попідтин...ю, от...ут, оц...ей, заздріст...ю, нал...єш.

                                Спрощення груп приголосних 
   Вправа №37.                              
*  Уставте, де потрібно пропущені букви.                                 
І. Тиж...ня, шіс...надцять, випус...ний, балас...ний, пус...ці, піаніс...ці, хворос...няк, агенс...во, гімнас...ці, студен...ський, курсан...ський, зап’яс...ний.

ІІ. Гіган...ський, невіс...ці, кіс...лявий, якіс...ний, проїз...ний, хвас...ливий, пес...ливий, хус...ці, контрас...ний, тиж...невий, міс...цевий, бриз...нути.

                           Зміни приголосних при їх збігу  
  Вправа №38.                                  
Утворіть іменники із суфіксом – ин(а):
І. Донецьк, Галичина, Хмельницький, черкаський, ужгородський, Одеса, кріпацький, козацький, вояцький, пісок, Полтава, Львів.

ІІ. Турецький, німецький, гайдамацький, сумський, харківський, віск, луганський, Івано-Франківськ, тернопільський, рівненський, київський, Херсон.


   Вправа №39                                                        
Утворіть прикметники:
І. Лейпциг, Париж, боягуз, Сиваш, птах, Збруч, Дамаск, Гамбург, волох, Золотоноша, ткач, Гаага.

 ІІ. Вінніпег, Йоганнесбург, Запоріжжжя, Балкаш, Палех, Гіндукуш, Карабах, Чехія, Цюрих, Прилуки, рука, казах.


                                             Іменникові суфікси    
 Вправа №40.                                  
*   Утворіть зменшувальну форму іменників:
 І. Вузлик, вулиця, полиця, вогник, криниця, горщик, паляниця, вулик, мішок, місто,  доріжка, слово.

 ІІ. Книга, вершок, вікно, стежка, стрічка, Марія, Софія, стіл, край, вінок, кінь, млин.

Вправа №41.                                                       
* Утворіть іменники, що означають збірні поняття або продукт праці чи матеріал.
 І. Палити, марити, морозити, варити, сяяти, картопля, цибуля, терен, говорити, воскресати, павук, мережити.

ІІ. Пекти, плести, молоти, картопля, варити, цибуля, мережити, місити, боби, корінь, камінь, удобрити.

Вправа №42.                                          
*      Утворіть іменники, що означають назви професій:
І. Пожежа, вантаж, ліс, проза, фізика, механіка, медицина, команда, таксі, танк, банк, віолончель.

ІІ. Ліцей, дресирувати, коригувати, уболівати, скрипка, виховувати, правити, вівця, тесати, газета, лікувати, зброя.

Вправа №43.                              
*  Утворіть назви живих істот середнього роду:
І.Кішка, чайка, собака, лев, тигр, лебідь, морж, гуска, вовк, кінь, ведмідь, лебідь.

ІІ. Князь, дівчина, птаха, качка, морж, собака, ведмідь, лисиця, рак, павук, свиня, заяць.


Вправа №44.                                         
*  Утворіть слова з негативним значенням:
І. Дівчина, чудо,  вовк, голос, побити, гній, звалити, бугай, очі, нога, рука, вітер.

 ІІ. Хлопець, баба, вогонь, колос, прізвище, мороз, грім, очерет, сом, оберемок, убити, ніс.


                                          И та І в іншомовних словах     
  Вправа №45.                           
Уставте пропущені букви.
   Ц...тата, ав...атор, Мекс...ка, К...ліманджаро, Гв...нея,  д...зель, Д...зель (прізвище), жур..., ф...льтр, граф...н, Алж...р, р...тор...ка, Єг...пет, імб...р, Ваш...нгтон, Цюр...х, д...лема, форт...симо, ц...када, Пак...стан, С...дней, Ф...джи, Т...са, в...траж.

                                         Переклад іншомовних слів        
     Вправа №46.                        
Перекладіть російські прізвища українською мовою.
І. Александров, Цветочное, Лунный, Донской, Толстой, Некрасов, Фет, Бестужев, Гурьев, Артемов, Эрнестов, Рогачев, Черных, Шишков, Филиппов, Ибрагимов.
ІІ. Майский, Боровой, Пенза, Ревель, Егоров, Ананьев, Серов, Голубев, Куликов, Ильин, Борщев, Рыков, Ковалев, Елкино, Билибин, Марьино.

                                                 Наголос
  Вправа №47.
* Поставте правильно наголос. З трьома словами (на вибір) складіть речення.
І.Абонемент, бородавка, борючись, веретено, вигадка, видання, визнання, вимова, вимога, винагородити, випадок, випрягти, виразність, вичерпний, відвезти.

ІІ. Віднести, возз’єднання, воїнський, вручити, вудити, городити, горошинка, громадянин, далечина, двоїти, дефіс, джемпер, дихання, діалог, дізнання.

ІІІ. Дійовий, довідник, досхочу, дочка, дощечка, живопис, живописний, завдання, завдовжки, загадка, зайнятий, запитання, зібрання, злегка, зобов’язання.

ІV. Їстивний, кидатися, кілометр, книжковий, ковзатися, ковзкий, курятина, навчання, нелюдський, ненавидіти, ненависний, нести, обіцянка, обрання.

V. Олень, перепустка, полумисок, помилка, порядковий, посидіти, послання, посуха, приязність, розв’язання, слов’янин, товпитися, товстий, торф’яний, українець.

                                           Чергування о, е з і       
Вправа №48.
Утворіть родовий відмінок однини:
 І. Річ, лід, піт, хміль, вісь, камінь, сіль, захід, кінь, промінь, окріп, осінь.

ІІ. Водопій, захід, певність, частокіл, рік, вечір, гомін, хутір, хрін, ріг, колір, спокій.

                                Правопис ненаголошених о, е, и, а    
  Вправа №49.  
*   Уставте пропущені літери:
 І. Ж...натий, уч...ра, ш...стиденний, б...гато, ч...ловік, щ...бінь, г...рячка, ч...рвоніти, гач...чок, г...нчар, с...лдат, к...чан.

ІІ. Щ...разу, ш...вковий, ч...рнетка. л...пата, х...зяїн, ч...тири, щ...міти, веч...ря, г...рячий, ж...лоб, ш...потіти, руч...чка.

                        Правопис префіксів с-, з-, зі- 
Вправа №50. 
*  Уставте потрібний префікс:
І. ...палахнути, ...ціпити, ...грівати, ...садити, ...тверджувати, ...бавити, ...фотографувати, ...тлівати, ...питати, ...чепити, ...казати, ...вернути.

ІІ. ...житися, ...писати, ...п’ястися, ...ніяковіти, ...тихати, ...ставити, ...бігати, ...фокусувати, ...керований, ...вести, ...стрибнути, ...творити.

                       Правопис префіксів пре-, при-, прі-        
   Вправа №51.                  
*   Уставте потрібний префікс:
І. ...їхати, ...гарний, ...давній, ...освященний, ...зирливий, ...крутити, ...єднання, ...звище, ...мара, ...сильний,...слизько, ...брати.

 ІІ. ...вабити, ...рва, ...голомшити, ...стол, ...завзятий, ...будувати, ...звисько, ...кордонник, ...бережний, ...подобний, ...гірок, ...буття.

                                   Чергування  у – в       
    Вправа №52.                                             
*  Уставте пропущені у або в:
І.    ...аптеці, бачили ... очах, сумувала ...день, кинула ... яр, зайшли ... урочище, розмовляли ... кімнаті, мій ...читель, прийшла ... оточення, ... іншій ситуації, побачила .... вікно, вилетіли ...ранці, одягнувся ...святковий одяг.

ІІ. Взяв ... хлопця, зайшли ... ліс, зустріли ... Львові, ...війшли ... будинок, ...зяв необхідне, ... мене їх немає, ... кого спитають, ... хвилини тривоги, зайшла ... своїй справі, бачила ... озері,  потонули ...хвилях, поїхали ... Угорщину.

                                    Чергування і – й     
   Вправа №53.                        
Уставте сполучники та початкові і – й:
 І. Любов ... турбота, ліс ... поле (зіставлення), Олена ... Юрій, Віктор ... Йосип, ходила ... удень, брала ... огірки, знайшли ... впізнали, війна ... мир;  розтане сніг - ... вже весна; вона знає ... мого брата; ... одних залишили, страшно ... весело.

 ІІ. Тепло ... тихо, день ... вечір (зіставлення), Тетяна ... Євген, Микола ... Валентина, знайди ... їх, взяли ... однесли; ... він заспівав; зима - ... пролісок блакитний; ... Іван поїде з нами; раділи ... плакали; ... от діждалися.

                                   Прийменники з, із, зі, (зо) 
Вправа № 54.
*  Уставте потрібний прийменник                               
 І. Вийшов ... автомобіля; дійшов згоди ... арбітром; вийшов ... школи; кожна ... фірм; знаю ... свого досвіду; разів ... два; ... сиром пироги; заспівай ... нами; учора виїхав ... Судака; секретар ... питань безпеки; роботи надіслали ... Львова; ходімо ... мною. 

ІІ. Узгодив ... управлінням; почав ... узагальнень; взяв ... шафи; ніч ... суботи на неділю; пролетіло десятків ... три качок; виїхав ... Сходу; пізно прийшов ... школи; засидівся ... своїми колегами; зустрівся ... старостами груп; приїхав ... Сімферополя; вийшов ... червоним прапором, звітувати ... шостого червня.





                                        


                            Катойконіми

Катойконім (від грецької katajkos — житель і nim — назва), етнікон, патронімні слова (від латинської patria — батьківщина) — назва мешканців певної місцевості, співвіднесена з топонімом. Наприклад, Київ — киянин, Одеса — одесець (форма «одесит» – неправильна, скалькована з офіційної мови Російської імперії), Крим — кримчанин.Як правильно називати мешканців міст та обласних центрів України
Вінниці - вінничанка, вінничанин
Волині - волинянка, волинець, волинці
Дніпропетровська - мешканець Дніпропетровська
Донецька - донеччанин
Житомира - житомирець
Закарпаття - закарпатець
Запоріжжя - запорожець
Івано-Франківська - іванофранківка, іванофранківець
Києва - киянка, киянин
Кіровограда - мешканец Кировограда
Криму - кримчанка, кримчанин, кримчачка, кримчак
Луганська - луганка, луганець
Миколаєва - миколаївка, миколаївець
Одеси - одеситка, одесит
Луцька - лучанка, лучанин
Полтави - полтавка, полтавець
Рівного - мешканець Рівного
Сум - сумчанка, сумчанин
Тернополя - мешканець Тернополя
Харкова - харків'янка, харків'янин
Херсона - херсонка, херсонець
Хмельницька - мешканець Хмельницька
Черкас - черкащанка, черкащанин
Чернівців - чернівчанка, мешканець Чернівців
Чернігова - чернігівка, чернігівець
Кривого Рога - мешканець Кривого рога
Севастополя - мешканець Севастополя
Сімферополя - мешканець Сімферополя
Ужгорода - мешканець Ужгорода
Полісся - поліщук
Поділля - подолянка, подолячка, подолянин












                                    Міні - словник фразеологізмів

А

Аж гай гуде – на всю потужність, сильно.
Ані лялечки – абсолютно нікого,  жодної людини немає.

Б

Бабине літо – 1.Сухі теплі дні на початку осені. 2.Павутиння, що літає на початку осені.
Баглаї годувати – лінуватися, ледарювати.
Бачити в рожевому світлі – ідеалізувати, не помічати вад, хиб.
Битися, як риба об лід – безрезультатно добиватися чого-  небудь.
Білі мухи – сніжинки, сніг.

В

Ведмежа послуга – невдала послуга,   коли замість допомоги хтось має     неприємності.
Витягувати за вуха – всіляко допомагати кому-небудь.
Відібрати (відняти) мову – хто-небудь не може говорити від несподіванки, здивування.
Відкривати Америку – говорити про те, що  всім давно відоме.
Відкривати нову сторінку (в чому) –  робити щось видатне, переважно в галузі науки.
Візьми вуха в руки – слухай уважно.
Вітер у голові грає (свище) – хто-небудь  легковажний, несерйозний.
Ворон лічити – нічого не робити; байдикувати; бути неуважним.

Г

Гарячі жнива – час напруженої роботи.

Д

Дати березової каші – побити кого-небудь, суворо покарати.
Ділити шкуру невбитого ведмедя –  планувати, заздалегідь розподіляючи те,  чого ще немає.
Діло нехитре – немає нічого складного, дуже
 легко.
До нових (зелених, третіх, сьомих) вініків памятати – дуже довго, тривалий час.

Ж

Жити своїм розумом – дотримуватися власних переконань, поглядів.
Жити чужим розумом – діяти за  чиїмись порадами, не мати своєї думки.

З

Збивати з пантелику – заплутувати когось, викликати розгубленість.
Золотий вік – найкращий період у розвитку чого-небудь або в чиємусь житті.
Золоті верби ростуть – виходить що-небудь пусте, недоладне.
З роси та з води – уживається як побажання удачі, щастя.

І

І водою не розлити – неможливо розлучити.
І швець, і жнець, і на дуду грець – той, хто вміє все робити, вправний, тямущий у будь-якій справі.

Ї

Їсть, аж за вухами лящить – їсти з апетитом, з великим задоволенням.

Л

Лавровий вінок – слава, почесті.
Ловити гав – бути неуважним; упускати слушну
 нагоду.
Ловити кожне слово – уважно слухати.
Ловити мух – марно витрачати час,байдикувати.
Ловити носом окунів – сидячи або стоячи дрімати, схиляючи голову вниз.
Ложка дьогтю – те, що псує якусь справу, вигляд чого-небудь.

М

Мухи в носі грають – хто-небудь гордовитий, пихатий, задерикуватий.

Н

На вербі груші – нісенітниці, дурниці; щось нездійсненне, нереальне.
На голках сидіти – нетерпеливитися,  переживати за щось.
Не клади пальця в рот – хто-небудь уміє обстояти свою думку; хто-небудь такий,  з яким треба бути обережним, бо може скористатися помилкою іншого.
Не покладаючи рук – невтомно.
Не проспати грушки в попелі – не пропустити чого-небудь.
Ні в тин ні в ворота – ні до чого не придатний,
нікчемний.
Ніде голки просунути – немає вільного місця,
дуже тісно.
Ні за холодну воду – зовсім нічого не робити.
Ні за цапову душу – зовсім марно (пропасти).
Ні риба ні мясо – ні до чого не придатний.
Ні світ ні зоря – дуже рано.
Ні тепер ні в четвер – ніколи; ні за яких умов.

О

Оббивати пороги – домагатися чого-небудь,
настирливо випрошувати щось.
Облизня піймати – повернутися ні з чим.
Одна нога тут, а друга там – дуже швидко
сходити куди-небудь.
Очі відбирати – приваблювати яскравістю,
приємним вигдядом.

П

Пасти задніх – відставати.
Передавати куті меду – переборщити, вийти
за межі допустимого.
Під гарячу руку – спересердя, у гніві, зопалу.
Попасти пальцем у небо – сказати або
зробити що-небудь невлад, недоречно, помилитися.
Посадити в калошу – поставити когось  у незручне становище.
Посилати бісики – грайливо дивитися  на когось.

Р

Решетом у воді зірки ловити – марно витрачати час; байдикувати.
Розводити антимонії – вести беззмістовну розмову.
Розводити дипломатію – діяти обережно,
 приховуючи свої наміри.
Розводити руками – виявляти свою неспроможність щось зробити, у чомусь  розібратися.
Розжувати і в рот покласти – дуже  докладно  пояснити.
Розкидатися словами – бути необачним у висловлюваннях.
Розкрити рота – 1.Кричати на когось, лаяти  кого-небудь. 2.Здивовано або захоплено
слухати кого-небудь.
Розмінюватися на дрібниці – витрачати свої
сили на щось незначне, другорядне.
Розплутувати клубок – розкривати якусь
 складну справу.

С

Сидіти на шиї – бути на чиємусь утриманні.
Справляти посиденьки – нічого не робити.
Справляти смішки – безтурботно, у веселощах
гаяти час.
Спустивши рукава працювати – без охоти,
 без старання.

Т

Терновий вінок – муки, страждання.
Точити ляси – вести пусті розмови.

У

У поті чола – тяжко заробляючи.

Х

Хоч до рани прикладай – про того, хто виявляє надмірну доброту, лагідність. Так кажуть про нещире ставлення.

Ч

Чия кішка сало зїла – знати, хто винен.

Щ

Ще й кіт не валявся – нічого не  робиться.
Ще й рак не свистав – нічого не починалося.

Я

Як виросте гарбуз на вербі – ніколи  цього не буде.
Як води в рот набрати – мовчати.
Як дві краплі води – цілком схожий.
Як з козла молока – про те, що не дає ніякої
користі.
Як кіт наплакав – дуже мало.
Як кішка із собакаю – без злагоди.
Як корова язиком злизала –хто-небудь або
щось зникло.
Як корові сідло – комусь щось не личить.
Як мокре горить – повільно, без  бажання.
Як на дріжджах (рости) – добре, швидко.

Як варений рак – дуже червоний.

                                 

ТЕХНОЛОГІЧНА КАРТКА ( КОНСПЕКТ-СХЕМА ) ДО ВИВЧЕННЯ БІОГРАФІЇ

______________________________ ( ________________________ )( справжнє прізвище, ім’я, по батькові ) ( роки життя )1. Псевдонім чи узагальнююче ім’я: __________________________________________________________________________________________________________________________________________________________2. Епіграф, цитата, крилатий вираз до особистості: _________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________3. Родина: ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________4. Освіта: _______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________5. Риси характеру: _________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________6. Захоплення:а) улюблені письменники, твори __________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________б) улюблені види мистецтва, митці (театр, музика, живопис) __________________________________________________________________________________________________________________________________в) улюблені заняття й природне обдарування ___________________________________________________________________________________
7. Сфера діяльності: __________________________________________
_______________________________________________________________
_______________________________________________________________
8. Світоглядна позиція: _______________________________________
_______________________________________________________________
_______________________________________________________________
9. Твори: _____________________________________________________
_______________________________________________________________
_______________________________________________________________
10. Своєрідність індивідуального стилю: _______________________
______________________________________________________________________________________________________________________________









Тестові завдання з української літератури за курс 5 класу
до розділу
«Світ фантазії, мудрості»

Розділ «Світ фантазії , мудрості»

Міфи і легенди українців

Тестові завдання
1.     Міф – це…
а) цікава, пригодницька історія ;
б)оповідання про Богів;
в) первісні уявлення давніх людей про Всесвіт, явища природи, історію, тощо

2.Як Берегиня врятувала першу на Землі хатину ?
а) Скористалася надприродними чарами;
б) скористалася допомогою Сварога і його синів;
в) все було  заворожене білою красою.

3.Чому пес живе коло людини ?
а) Тому що одному було дуже страшно;
б) тому що йому про це сказав Лев;
в) тому що знайшов друга і товариша, який його захистив.

4. В іменах персонажів яких легенд використовуються назви кольорів?
А) «Берегиня»;
б) «Неопалима Купина»;
в) «Про дощ».

5. Що переважає в українських міфах і легендах ?
а) Краса;
б) мудрість;
в) потворність.

6. Якою уявляла себе людина серед сил природи?
А) Повноправним господарем ;
б) залежною від різних сил природи;
в) невід’ємною частиною світу.

7. Які були стосунки давніх українців з Богами, силами природи?
А) Вони їх намагалися перемогти і знищити;
б) вони їх намагалися задобрити і вшановувати ;
в) вони їм всіляко  догоджали.



8. В яких Богів вірили наші предки ?
а) Зевс і Посейдон ;
б) Геркулес і Гефест;
в) Дажбог і Сварог.

9. Яка легенда пов’язана з Кривим Рогом?
А) «Неопалима Купина»;
б) «Рудана»;
в) «Лісова панна».

10. Продовж речення .
     Легенда це ……

     11. Назви легенди  про походження назви міста Кривий Ріг

12. Як в давнину пояснювали походження назви Зоряного возу?





Народні казки

 «Про правду і кривду»

Тестові завдання

1.     Як розпочинається казка…
а) Жили колись-то два брати : один багатий , а другий – бідний…
б) Було в одного царя три сини…
в) Жили одна жінка ….

2.     Про що посперечалися дядько і небіж…
а) як в світі краще жити – правдою чи неправдою;
б) як краще торгувати;
в)  кому дістанеться спадок .

3.     Хто розсудив дядька і небіжа…
а) король ;
б) чорти;
в) чоловік, пан, піп.



4.     Як небіж опинився в лісі ?
а) Бо дуже треба були дрова;
б) пішов на полювання;
в) тяжко було жити, задумав повіситися.

5.     Що з ним сталося ?
а)  почув розмову чортів;
б) впав з дерева;
в) напав хижий звір.

6.Про що думав чоловік почувши розмову чортів?
А) Щоб його не помітили чорти;
б) що можливо й правда, що казали чорти, і  вгачу греблю;
в) щоб скоріш піти додому.

7.Як небіж загатив греблю?
А) Зрубав три дерева і поклав їх навхрест;
б) скористався допомогою дядька;
в) попросив допомоги у чортів.

8. Як поставився небіж-король до свого дядька ?
а) Вигнав з міста;
б) наказав посадити до в’язниці;
в) щедро нагородив.

9. Чому дядько  вирішив теж піти до лісу ?
а) Тому що був дуже жадібний;
б) шукати чарівне дерево;
в) любив гуляти в лісі.

10. До якої групи казок належить казка «Про правду і кривду»?
а) Казки про тварин;
б) соціально-побутові казки;
в) фантастичні казки.

11. Яке магічне число використовується в казках?
А) 3;
б) 10;
в) 25.

12. Яка основна думка казки?
А) Розповідь про небіжа і дядька;
б) звеличення доброти і прощення;
в) змалювання правди і кривди.

«Мудра дівчина»

Дайте повну відповідь на питання
1.     Яку будову має казка?
2.     Чому виникла суперечка між братами?
3.     До кого вони пішли вирішувати суперечку?
4.     Яку пан загадав першу загадку?
5.     Що у світі ситніше, прудкіше і миліше над усе?
6.     Чому дівчину називали мудрою?
7.     Хто є творцем народних казок?


Літературні казки

 І.Франко «Фарбований Лис»

Тестові завдання

1.     Хто є автором казки «Фарбований Лис»
а)  Тарас Шевченко;
б)  Іван Липа;
в)  Іван Франко

2.     Куди Лис вирішив іти на полювання?
А) в ліс;
б) до курятника;
в) до міста.

3.     Лис стрибнув у діжу, яка стояла у дворі де жив …
а) бондар;
б) стельмах;
в) маляр.

4. Кого першого зустрів Лис Микита, повернувшись до лісу?
А) Вовчика-Братика;
б) Ведмедя;
в) Кабана.

5.Хто , зі слів Лиса Микити, виліпив його з небесної глини?
А) Цар звірів;
б) Святий Миколай;
в) Дід Мороз.



6.     Лис Микита спочатку був добрим царем, бо …
а) не треба було самому ходити на лови ;
б) не хотів ображати звірів;
в) не хотів, щоб його впізнали.

7.     Як Лис Микита назвав себе ?
а) Цар звірів;
б) Самий Мудрий Лис;
в) Звір Осмомисов.

8.     Чому Лис Микита не виходив в дощ на вулицю і не чухався в присутності інших звірів?
А) Боявся вогкості і мав гарні манери;
б) щоб не  видати себе;
в) був забобонним.

9.     Скільки царював Лис Микита?
А) один місяць;
б) один рік;
в) покине випала вся шерсть.

10.                       Хор звірів заспівав йому…
а) соло;
б) араторію;
в) кантату.

11.                       Як звірі зрозуміли, що Лис їх ошукав?
А) пішов дощ і фарба змилась;
б) його пізнав хтось із друзів;
в) він не витримав і «задзявкотів по лисячому».

12.                       Яка головна думка казки?
А) Засудження нечесності , користолюбства, хитрування.
Б) Розповідь про пригоди Лиса.
В) Страждання Лиса, який упав до діжи з фарбою.










В.Королів-Старий «Потерчата»

Тестові завдання

1.     Події казки розгортаються …
а) вдень;
б) вночі;
в) ввечері.

2.     Хто чекав Оверка вдома , крім жінки?
А) Діти;
б) мати;
в) Домовик.

3.     Де пішов Оверко…
а) допомогти кумові в сусідньому селі;
б) відвідати батьків в іншому селі;
в) пішов до сусіднього села на Храм.

4.     За що любив Домовик старого господаря?
А) За те, що той приносив йому дарунки;
б) за те, що той був веселий і говіркий;
в) за те , що  він його господар.

5.     Про що подумав Домовик, коли чекав господаря?
А) Що той заблукав у лісі;
б) чи не впав він часом у болото;
в) що той напевно  запізнюється і скоро буде.

6.     Чому Потерчата розсвітили свої каганці?
А) Щоб  було світліше;
б) заманити його до болота;
в) показати справжній шлях через болото.

7.     Які відчуття передає даний вислів : «Дяк все стояв, мов стовп, не рухаючись з міста».
А) Переляк;
б) здивування;
в) захват.





8.     Як домовик врятував Оверка з болота ?
а) Привів допомогу;
б) перетворився на стару вербу;
в) показав правильну дорогу через болото .

9.     Як звали дружину Оверка?
А) Анастасія;
б) Євпраксія;
в) Марія.

10.                       Напишіть міні-твір «Що було б коли б ти зустрів Потерчат або домовика?»


Іван Липа «Близнята»

Дати розгорнуті відповіді.
1.     Поясни, які сенс дарунків Долі кожному з синів-близнят?
2.     Як використали дарунки Долі хлопці?
3.     Якої вдачі були близнюки?
4.     З яким із творів світової літератури можна  порівняти цей твір?
5.     Скласти твір-роздум «Як би ти використав дарунок Долі?»


Василь Симоненко «Цар Плаксій та Лоскотон»

Тестові завдання

1.     Де народився Василь Симоненко?
А) В селі Романівна на Житомирщині;
б) у Києві;
в) у селі Біївці на Полтавщині;

2.     Коли поет почав складати вірші ?
а) До школи;
б) студентом;
в) у шкільні роки.

3.     Скільки прожив Василь Симоненко?
А) 38 років;
б) 28 років;
в) 48 років.

4.     Як називалася країна , де жив цар Плаксій?
А) Добромир;
б) Плаксолий;
в) Сльозолий.

5.     У кого були три дочки і три плаксивих сини?
А) У дядька Лоскотна;
б) у царя Плаксія;
в) капітана Макаки.

6.     Цар любив :
а) коли плачуть діти;
б) як б’ються діти;
в) коли діти роблять добрі справи.

7.За що цар Плаксій не любив Лоскотуна?
А) За сльози;
б) довгий ніс;
в) за сміх.

8.     Хто хотів упіймати дядька Лоскотна?
А) Капітан Макака;
б) Нудота;
в) Плакота.

9.     Макака одружився з…
а) Нудотою;
б) Вай – Вай;
в) Плакотою.

10.                       Хто прийшов на допомогу Лоскотону?
А) Плаксуни;
б) батраки і робітники;
в) капітан Макака.

11.                       Хто розвалив поганській трон?
А) Вай- Вай;
б) Вовчик-Братик;
в) Лоскотон
Дати розгорнуті відповіді.
1.     Якою мовою написаний цей твір?
2.     Що таке рима?
3.     Що таке ритм?
4.     Чим відрізняється віршована мова від прозової?

Загадки. Прислів’я. Приказки.
Леонід Глібов. Віршовані загадки.

Тестові завдання

1.     Хто автор цих рядків?
Здається, байка просто бреше,
А насправді – ясну правду чеше.
А) І. Франку;
б) Л.Глібов;
в) В.Симоненко.

2.     Як в дитинстві називали Л.Глібова?
а) Льолин-Королик ;
б) Льолин-Болик;
в) Льолик-Квітчастий королик.

3.     Перші твори письменник писав …
а) українською мовою;
б) російською мовою;
в) польською мовою.

4.     Після прочитання яких книг Л.Глібов заговорив рідною мовою?
А) «Кобзар» Т.Шевченка;
б) «Приказки» Є.Глібова;
в) «Фарбований Лис» І.Франка

5.     Після закінчення ліцею письменник працював…
а) учителем історії та географії;
б) бібліотекарем;
в) канцеляристом.

6.     Л.Глібов став безробітним, бо:
а) циркуляром Валуєва було заборонено друкувати українською мовою;
б) не хотів писати рідною мовою;
в) писав лише російською мовою.

7.     Після циркуляра Валуєва збірку «Байки Л.Глібова» …
а) спалили;
б) передрукували;
в) віддали до бібліотек.


8.     Л.Глібов як учитель виховував у своїх учнів :
а) страх перед навчанням;
б) свідоме ставлення до навчання ;
в) байдуже ставлення до уроків.

9.     Що ми називаємо акровіршем?
10.                        Що таке загадка? Наведіть приклад.
11.                       На які групи можна поділити загадки.
12.                        Продовжити речення : «Алегорія – це…
13.                       Запишіть назви квітів, які були на квітковому весіллі.
14.                       Що таке прислів’я. Наведіть приклади.
15.                       Що таке приказка. Наведіть приклади.





2 коментарі:

  1. кредитна компанія, яка надає мені кредит у розмірі 5 000 000,00 доларів Коли інші кредитні інвестори нехтують моєю пропозицією, але містер Бенджамін Лі надає мені кредит на успіх. Вони безпосередньо беруть участь у фінансуванні позики та проекті в частині інвестицій. вони надають фінансові рішення компаніям та особам, які шукають доступу до фондів ринків капіталу, вони можуть допомогти вам фінансувати ваш проект або розширити свій бізнес .. Контакт по електронній пошті :::: Також 247officedept@gmail.com або пишіть на номері Whatsapp на + 1- ( 989-394-3740)

    ВідповістиВидалити
  2. Я Хелена Джуліо з Еквадору, я хочу добре поговорити про пана Бенджаміна на цю тему. надає мені фінансову підтримку, коли всі банки у моєму місті відхилили моє прохання надати мені позику у розмірі 500 000,00 доларів США, я намагався отримати все можливе, щоб отримати позику у моїх банків тут, в Еквадорі, але всі вони відмовили мені, оскільки кредит у мене був низький, але з Божою милістю я дізнався про пана Бенджаміна, тому вирішив спробувати подати заявку на позику. з доброю волею вони нададуть мені позику в 500 000,00 доларів США. запит на позику, який мені відмовили мої банки в Еквадорі, було надзвичайно чудовим з ними вести бізнес, і зараз мій бізнес іде добре. електронною поштою / контактом WhatsApp, якщо ви хочете подати заявку на позику у них. 247officedept@gmail.com WhatsApp контакт: + 1-989-394-3740.

    ВідповістиВидалити